مصباح هدایت

تقدیم به سیدو سالار شهیدان امام حسین (ع)

مصباح هدایت

تقدیم به سیدو سالار شهیدان امام حسین (ع)

سخاوت را از امام حسین علیه السلام بیاموزید.

امام حسین علیه السلام فرمود :
درست است فرمایش رسول خدا صلى الله علیه و آله که فرمود :
افضل الاعمال بعد الصلاة ادخال السرور فى قلب المومن بما لا اثم فیه.
بهترین کار پس از نماز، وارد کردن شادی در دل مومن است با آنچه گناهى در آن نباشد .

امام حسین علیه السلام فرمود :
غلامى دیدم خوراک خود را به سگى مى دهد.
گفتم : در چنین حال غذایت را مى دهى ؟
- اى فرزند رسول خدا، من غمگینم ، به شادى او شادى مى جویم براى این که صاحب من یهودى است مى خواهم از او جدا بشوم پس امام علیه السلام به سوى صاحبش با دویست دینار آمد.
یهودى گفت : غلام فداى قدمت و بستان براى غلام و مال را برگردانید.
حضرت فرمود : مال را بخشیدم یهودى گفت : قبول کردم و به غلام بخشیدم .
حضرت فرمود : غلام را آزاد کردم وتمام مال را به او بخشیدم.
همسر یهودى گفت : اسلام آوردم و مهریه ام را به شوهرم بخشیدم.
یهودى گفت : من هم اسلام آوردم ، این خانه را به او بخشیدم.

-------------------

منبع : کتاب چهره درخشان حسین بن علی(ع)

نامی بر گرفته از نام خدا

روزی پیامبر خدا نشسته بودند و علی و فاطمه و حسن وحسین علیهم السلام نزد او بودند .
پیامبر فرمود:
سوگند به کسی که مرا به عنوان بشیر به حق بر انگیخت آفریده ای محبوب تر و گرامی تر از ما نزد خداوند به روی زمین وجود ندارد، براستی که خدای تبارک و تعالی برگرفت برای من نامی از نامهای خود؛ او« محمود» است و من« محمد» و برگرفت نامی برای تو یا علی از نامهای خود؛ او« علی اعلی» است و تو« علی» و برگرفت برای تو ای حسن نامی از نامهای خویش ؛او« محسن» است و تو« حسن» و برگرفت برای تو ای حسین نامی از نامهای خویش؛ او« ذوالاحسان »« صاحب نیکی» و تو« حسین» هستی و برگرفت نامی برای تو ای فاطمه از نامهای خویش؛ او« فاطر» است و تو« فاطمه ».
در روایتی دیگر آمده است که« له الاسماء الحسنی»؛ برای خداوند تبارک و تعالی« اسماء حسنی» است پس از این« الاسماء الحسنی» نام حسن و حسین را مشتق کرد و برگرفت.
------------------------------

منابع:

بحار الانوار، ج 37، ص 47، حدیث 23- معانی الاخبار، ص 55 و 56.

  بحار الانوار، ج 37، ص 62، حدیث 31- تفسیر فرات کوفی
برگرفته از دانشنامه رشد