مصباح هدایت

تقدیم به سیدو سالار شهیدان امام حسین (ع)

مصباح هدایت

تقدیم به سیدو سالار شهیدان امام حسین (ع)

انواع اشک

دیشب( شب سوم محرم 1433)مراسمی در نمازخانه دانشکده داشتیم که سخنران این مجلس حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوترابی بود، که بیانات بسیار زیبایی داشتند که واقعاً به دل من نشست و صحبت هایی در باره انواع اشک که من به طور خلاصه آنها را نام می برم ( البته من تاحد امکان سعی کردم خلاصه کنم و تنها به ذکر نام و کمی توضیح بسنده کردم.)

1- اشک عاطفی : این نوع اشک برخاسته از احساسات و عواطف است . (مثلاً ما یک شخص مجروح را در یک سانحه تصادف می بینیم و به خاطر غصه خوردن به حال آن فرد و تحریک احساسات اشک از چشمانمان سرازیر می شود در حالی که هیچ شناخت و معرفتی نسبت به آن شخص نداریم !) جالب این که ،حیوان هم به نوعی همچین حسی را دارد به همین دلیل است که می گویند هیچگاه یک گوسفند را در مقابل گوسفند دیگر ذبح نکنید !

2- اشک توبه و پشیمانی (ندامت):این نوع اشک که معمولاً پشت آن یک نوع معرفتی نهفته است و هنگامی رخ می دهد که انسان با یک نوع معرفتی از اشتباهی که انجام داده اظهار ندامت کرده و خودبه خود به گریه می افتدو بعد از آن درصدد جبران آن برمی آید.

3-اشک فقدان : این نوع اشک هنگام از دست دادن موقعیت و فرصتی ایجاد می شود . مثلاً می گوییم یا لیتنی کنتُ معکم (ای کاش با شما بودم ) بخاطر از دست دادن آن موقعیت و فرصتی که با مولایمان نبودیم حسرت خورده و اشک می ریزیم.

4- اشک فراق : که در قرآن نیز به آن اشاره شده است(در سوره یوسف ، هنگامی که حضرت یعقوب در فراق و دوری فرزندش سالها گریست و حتی چشم خود را نیز از دست داد).

5-اشک شوق : این نوع اشک هنگامی که انسان به شدت خوشحال است ، ایجاد می شود .  در واقع چون این اشک شوق با معرفت و شناختی که از آن فرد داریم ایجاد می شود به نوعی تحمل پذیری را بالا می برد .

نتیجه می گیریم که : هر نوع اشکی که از روی معرفت باشد دارای ارزش و اهمیت است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد